Jdi na obsah Jdi na menu
 


Anton Prvonič, finanční strážník a letec

     slovensky_cepicaky_upraveny_muzstvo_mensi.jpg                                                                                              Jedním z těch, kdo odešel ze Slovenska do zahraniční armády po 15. březnu 1939, byl i Anton Prvonič. Anton Prvonič se narodil 5. května 1915 v Záhorskej Bystrici u Bratislavy. Vyučil se zámečníkem a v letech 1936 až 1938 absolvoval vojenskou presenční službu. V říjnu 1936 nastoupil k leteckému pluku 1 „T. G. Masaryka“ v Praze. V lednu 1937 si podal žádost o zařazení do pilotního výcviku, který následně absolvoval od února do listopadu 1937 v pilotní škole v Nitře. K 1. březnu 1938 byl Anton Prvonič jmenován polním pilotem a k 1. květnu byl povýšen na svobodníka.

     Jako pilot se zúčastnil jak mimořádných vojenských opatření v květnu 1938, tak i zářijové mobilizace československé branné moci.
     Po mnichovském diktátu byl 5. října 1938 svobodník Prvonič přemístěn do první zálohy. Anton Prvonič těžce nesl rozbití Československé republiky, a i proto odešel od létání, které měl velmi rád. Dne 21. dubna 1939 nastoupil k finanční stráži. Jako pomocný dozorce sloužil v Bratislavě, později byl přeložen do Turzovky na Kysucích. V této době navazuje kontakty s bývalými přáteli letci a dozvídá se, že mnozí z nich utekli do Polska, kde se formovala československá vojenská jednotka. V dubnu 1940 chtěl Anton Prvonič přejít hranici do Maďarska poblíž Bratislavy, ale přechod se mu nepodařil, byl chycen a uvězněn. Podrobnosti o tomto přechodu bohužel nejsou známy. Druhý útěk se již Antonu Prvoničovi podařil a 15. října 1940 definitivně a již navždy opustil rodné Slovensko. Bezproblémově se vlakem dostal přes celé Maďarsko a 16. října 1940 se hlásil v Bělehradu na československém středisku. Z Jugoslávie cestoval, jako mnozí další, do Istanbulu, kam přibyl 19. listopadu a již 3. prosince 1940 byl v Palestině presentován u Československého pěšího praporu 11 – Východního a byl přidělen k rotě doprovodných zbraní. Nedlouho poté, 10. března 1941, byl od praporu odeslán, a to na základě rozkazu československého ministra národní obrany v Londýně, kterým byli všichni letci od jednotky převeleni do Británie. Dne 15. května 1941 přistál Anton Prvonič ve Walesu v přístavu Cardiff.
     Ke dni 19. května 1941 se Anton Prvonič stal příslušníkem RAF (Royal Air Force, Britské královské letectvo) a byl přidělen k čsl. depotu ve Wilmslow, tedy k výcvikové a náhradní jednotce a 26. května byl povýšen do hodnosti Sergeant (A/Sgt/P - Acting Sergeant Pilot, tj. hodnost Sergeant, funkce pilot, hodnost pouze propůjčena).
Anton Prvonič musel nejprve prodělat přeškolovací a pokračovací výcvik a poté byl dne 15. září 1941, přidělen k 145. peruti RAF, kde létal na slavném Spitfiru. Dne 29. ledna 1942 je konečně převelen k československé 312. stíhací peruti. Během bojů v řadách této perutě byl Prvonič několikrát povýšen, byl dekorován Československou medailí za chrabrost a Československým válečným křížem 1939. V červnu 1943 ukončil Anton Prvonič první operační turnus (tj. odlétal potřebný počet operačních hodin, pro stíhače činil turnus 200 operačních hodin) a působil poté jako instruktor. V únoru 1944 se vrátil k 312. peruti k odlétání druhého operačního turnusu. 
     Jeho leteckou kariéru ale bohužel ukončila smrtelná nehoda. Dne 15. května 1944 se W/O (Warrant Officer, nejvyšší poddůstojnická hodnost) Anton Prvonič vracel spolu s dalšími piloty z bojového letu (doprovod bombardérů Mitchell nad Mezieres) a přistávali na letišti v Manstonu. Anton Prvonič roloval po přistávací dráze, když vtom začal přistávat jeho kolega a kamarád Flight Lieutenant Ladislav Světlík. Po přistání měl Anton Prvonič rolovat přímo až na konec dráhy a poté zatočit, bohužel to neudělal a zatočil hned na dráze přímo před přistávajícího F/Lt Ladislava Světlíka. Smrtelně zraněný Prvonič zemřel 10 minut po převozu na letištní ošetřovnu. Pilot Anton Prvonič byl pohřben 18. května 1944 na československém vojenském hřbitově v Brookwoodu (hrob č. 28-A-10) a jmenován in memoriam poručíkem letectva. 
   
Vážení čtenáři, máte další informace k Antonu Prvoničovi? Budeme rádi, když nás budete kontaktovat: mbbb@seznam.cz
  
 
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

How to misuse Google

(Davidfouby, 25. 12. 2022 10:06)

That means you'll see some stylish features and suffer with access to additional channels where you can forward movement visibility, without having to make sense of some complicated, guide migration process. https://googlec5.com

Fnr 7 Nsxw Bct

(BwdBRTA, 1. 11. 2022 3:05)

https://prednisoneall.top/

Aae 9 Lmpt Kmy

(JclSBAV, 31. 10. 2022 7:20)

https://prednisoneall.top/

נערות ליווי

(HenryDub23453, 18. 6. 2022 11:53)

"A fascinating discussion is worth comment. I think that you should write more on this topic, it may not be a taboo subject but usually people don't discuss these issues. To the next! Kind regards!!"
https://conha-israel-girls.gq/news/plemasinun

Good post

(RobertThync2145, 26. 1. 2022 8:44)

"I'm very happy to find this website. I need to to thank you for ones time for this wonderful read!! I definitely savored every bit of it and i also have you saved as a favorite to see new things in your blog."
https://web-new-ev.do.am

Nice post

(RobertThync2145, 23. 1. 2022 7:34)

"This is the right site for anyone who wants to find out about this topic. You understand so much its almost tough to argue with you (not that I personally would want toÖHaHa). You definitely put a new spin on a subject that's been discussed for a long time. Excellent stuff, just excellent!"
https://lan-nowost-post.do.am

very good post

(Victornal45678, 22. 1. 2022 19:22)

"The next time I read a blog, Hopefully it won't disappoint me just as much as this particular one. After all, Yes, it was my choice to read, nonetheless I really thought you would have something interesting to talk about. All I hear is a bunch of crying about something you can fix if you weren't too busy searching for attention."
https://pravda-web-ep.at.ua/news/naarvt_livvi_btl_abib_caairims/2022-01-19-25

orlice?

(Radovan, 14. 4. 2015 19:07)

Článek super, jen nechápu tu orlici se znakem. Vlastenec, co nesl těžce rozbití republiky, odešel bojovat do zahraničí a vy mu tam dáte orlici slovenského štátu, to je docela výsměch.